STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWNEGO

GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY

Z 26 SIERPNIA 2008 R.

W SPRAWIE OBLICZANIA DODATKU Z TYTUŁU PRACY W NADGODZINACH

(GPP -306-4560-646/08/PE)

 

Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy wyjaśnia, że zgodnie z § 4a rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w kodeksie pracy (Dz.U. nr 62, poz. 289 ze zm.) przy ustalaniu dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych, dla pracowników otrzymujących wynagrodzenie wynikające z osobistego zaszeregowania, określonego stawką miesięczną, wynagrodzenie za jedną godzinę ustala się, dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.

 

Uwzględniając literalne brzmienie tego przepisu oraz to, że możliwość ustalenia, czy wystąpiły godziny nadliczbowe z przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy, zachodzi dopiero z upływem okresu rozliczeniowego, zdaniem Departamentu Prawnego GIP, przy obliczaniu dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych wypracowanych w trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym wynagrodzenie za jedną godzinę ustala się, dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w ostatnim miesiącu okresu rozliczeniowego.

 

STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWA PRACY MPiPS

Z 20 SIERPNIA 2008 R.

W SPRAWIE OBLICZANIA DODATKU Z TYTUŁU PRACY W NADGODZINACH (DPR–III-079-475/ZN/08)

 

Departament Prawa Pracy informuje, że podstawę ustalania wysokości dodatku do wynagrodzenia z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych wynikających z przekroczenia tygodniowej normy czasu pracy stanowi art. 151 [1] k.p. W myśl niego za każdą godzinę pracy nadliczbowej z tytułu przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym pracownikowi przysługuje, oprócz normalnego wynagrodzenia, dodatek w wysokości 100 proc. wynagrodzenia (§ 2). Wynagrodzenie stanowiące podstawę obliczenia tego dodatku obejmuje wynagrodzenie pracownika wynikające z jego osobistego zaszeregowania określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagrodzenia - 60 proc. wynagrodzenia (§ 3).

Przy ustalaniu tej należności dla pracowników otrzymujących wynagrodzenie wynikające z osobistego zaszeregowania, określonego stawką miesięczną, wynagrodzenie za jedną godzinę ustala się, dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu (§ 4a rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w kodeksie pracy, DzU nr 62, poz. 289 ze zm.).

Stwierdzenie pracy w godzinach nadliczbowych z tytułu przekroczenia przeciętnej normy tygodniowej oraz ustalenie liczby godzin, za które pracownikowi przysługuje dodatek, następuje z upływem obowiązującego pracownika okresu rozliczeniowego. Dlatego - zdaniem departamentu - w przypadku trzymiesięcznego okresu rozliczeniowego, w celu ustalenia wynagrodzenia za jedną godzinę, należałoby miesięczną stawkę wynagrodzenia podzielić przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w ostatnim miesiącu okresu rozliczeniowego.

Jednocześnie informujemy, że departamentowi są znane trudności interpretacyjne, występujące w praktyce na tle obecnego stanu prawnego dotyczącego wysokości dodatku do wynagrodzenia z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych, wynikających z przekroczenia przeciętnej normy tygodniowej. W celu ich wyeliminowania problem jest szczegółowo analizowany i poszukuje się rozwiązań legislacyjnych w kierunku ułatwienia prawidłowego ustalania kwot tych należności pracowniczych.

Niezależnie od tego, należy dodać, że kwestia przestrzegania i prawidłowego stosowania przepisów prawa pracy jest objęta właściwością Państwowej Inspekcji Pracy.

                                                                                           

dr Eugenia Gienieczko

                                                                                    Dyrektor Departamentu Prawa Pracy